Książkowe bestsellery z tych samych kategorii

Dawny ustrój i rewolucja

książka

Wydawnictwo Aletheia
Oprawa twarda
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

To dzieło nader interesujące i pobudzające do myślenia. Gdyby potraktować je tylko jako historyczny opis Francji XVIII wieku, trzeba byłoby uznać je oczywiście za przestarzałe, ponieważ od czasów Tocqueville'a ukazało się wiele prac bardziej gruntownych i wykorzystujących nieporównanie bogatsze źródła. Jeśli dzieło pozostaje ciągle niezwykle wartościowe, to ze względu na swoja warstwę, by tak rzec, filozoficzną czy socjologiczną), w szczególności zaś ze względu na swoja tezę główna, która da się streścić tak oto: mylą się ci, którzy nie wierzą w ciągłość historyczną i są skłonni uważać, iż rewolucje są nade wszystko jej zerwaniem; rewolucje są przygotowywane przez podskórne procesy wcześniejsze i są tyleż zerwaniem, co kontynuacją - w wypadku Francji kontynuacją centralizacji władzy. Takie postawienie sprawy było w czasach Tocqueville'a bardzo nowatorskie i trudne do przyjęcia zarówno dla sympatyków rewolucji, jak i dla jej wrogów. Wydaje się, iż również dzisiaj nie jest to w żadnym razie pogląd banalny. Moim zdaniem może być inspirujący np. w sporach o stosunek między III Rzeczpospolitą i PRL.
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Aletheia
Oprawa: twarda
Wprowadzono: 14.10.2005

RECENZJE - książki - Dawny ustrój i rewolucja

4.3/5 ( 3 oceny )
  • 5
    2
  • 4
    0
  • 3
    1
  • 2
    0
  • 1
    0

Mateusz Wajzer

ilość recenzji:28

brak oceny 31-08-2007 18:40

„Formy dał Rewolucji dawny ustrój; ona tchnęła w nie już tylko okrucieństwo swego ducha”, zdanie to jest przewodnią tezą skrupulatnego studium Rewolucji Francuskiej Tocquevilla. Autor traktuje rok 1789 jako efekt końcowy, konsekwencję procesów, które od XV wieku przekształcały społeczeństwo francuskie a tym samym jego „ducha”. To między innymi uwłaszczenie chłopów przy coraz większych wydatkach ponoszonych przez nich na rzecz szlachty; przekształcenie się szlachty z arystokracji w odizolowaną od reszty społeczeństwa kastę, która tracąc prawa polityczne systematycznie rozszerzała swoje immunitety gospodarcze i przywileje; masowy exodus, co majętniejszych chłopów do miast w celu kupna urzędów; wzrastające długi kolejnych monarchów; centralizm administracyjny paraliżujący, wręcz zawieszający życie Francuzów czy skupienie życia intelektualnego w Paryżu przy ogromnej marginalizacji peryferii stało się przyczyną „rozpalenia demokratycznej zawiści”, która towarzyszyła Francuzom przez długie lata.

Istotnym zagadnieniem poruszonym przez Tocquevilla jest umiłowanie równości, które o wiele bardziej wyprzedzało umiłowanie wolności. Chęć wręcz automatycznego zrównania wszystkich de facto doprowadziła do nieszczęścia. Autor konstatuje, iż: „Demokrację i socjalizm łączy jedno słowo: równość. Ale gdy demokracja dąży do równości w wolności, socjalizm w niewoli”. Rewolucja Francuska niestety wypatrzyła ideę równości.

Społeczeństwo przepełnione oświeceniowymi teoriami głoszonymi przez Woltera, Hobbesa etc. zapragnęło demokratycznego zreformowania państwa. Zrzucenia jarzma absolutyzmu, tak doskwierającego współczesnym. Jednak jak wykazuje Tocqueville książkowe teorie były całkowicie oderwane od rzeczywistości, od możliwości, jakimi dysponowało społeczeństwo nieznające wolności, nie nawykłe do samorządności.

Rewolucja Francuska jest określona przez autora, jako wielki, bohaterski dotąd niespotykany zryw narodu dążącego do lepszego jutra. Zryw, którego idee zostały zaprzepaszczone, który paradoksalnie doprowadził naród francuski do kolejnego absolutyzmu, i do wszystko ogarniającej centralizacji. Nadto Tocqueville dowiódł istnienia ciągłości historycznej; rewolucja jej nie zerwała, stała się jedynie kontynuacją centralizacji władzy.

Jerzy Szacki w swojej recenzji stwierdził, iż: „...znajomość tekstu Tocquevilla powinna należeć do wyposażenia intelektualnego każdego człowieka interesującego się poważnie polityką i historią ostatnich stuleci”; podpisuję się pod słowami profesora.