KINO POLSKIE JAKO KINO NARODOWE
książka
Wydawnictwo ha!art |
Oprawa miękka |
Opis produktu:
Tom pod redakcją Tadeusza Lubelskiego i Macieja Stroińskiego wpisuje się w coraz wyraźniejszy nurt refleksji filmoznawczej dociekającej narodowej specyfiki kina, sytuującej kinematografie narodowe na tle historii, przemian społecznych, życia umysłowego czy szeroko rozumianych dziejów kultury danego narodu. W takim ujęciu, jakby wbrew tezom o globalnej wiosce i makdonaldyzacji kultury, kinematografia jawi się jako dokument określonego czasu i miejsca, a jednocześnie - współtwórczyni mitów, aktywna interpretatorka historii, dostarczycielka obrazów i narracji, które organizują życie wspólnoty narodowej. Jak w książce Historia kina polskiego - wychodzącej od podobnych założeń - pisał Tadeusz Lubelski: kino z jednej strony - dzięki swej iluzyjności - rejestruje codzienność, wygląd ludzi i przedmiotów, architekturę, obyczaj, modę, całą zmieniającą się ikonosferę, z drugiej zaś - poprzez swoje fabuły - potrafi odsłaniać korzenie narodowych mitologii. Ta jego szczególna natura sprawia, że znakomicie nadaje się ono do stawiania podobnych pytań. Książka składa się z trzynastu artykułów dotyczących między innymi mitu ułańskiego, filmowych obrazów powstania warszawskiego, reprezentacji męskości i kobiecości, ulubionych polskich komedii, współczesnego kina politycznego i narodowej specyfiki filmu dokumentalnego.
Szczegóły |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | ha!art |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wprowadzono: | 22.02.2010 |