Krytyka jako autokreacja Wizerunek Marcela Reicha-Ranickiego
książka
Wydawnictwo Poznańskie |
Oprawa miękka |
Opis produktu:
Marcel Reich-Ranicki, jeden z najbardziej znanych i kontro-wersyjnych publicystów literackich XX wieku, nazywany władcą książek, papieżem krytyki niemieckiej, przez kilkadziesiąt lat wpływał swoimi opiniami na niemiecki rynek wydawniczy. W tej książce... ...analizuję autokreacje publicysty - prekursora i mistrza współczesnej krytyki medialnej, w latach 1988-2001 gwiazdy niemieckiej telewizji - cyklicznego, popularnego programu Kwartet Literacki .Teksty publicystyczne Reicha-Ranickiego są świadectwem krytyki rozwijającej się w trzech czasoprzestrzeniach: getta lat 1941-1942 (Wiktor Hart), Polski lat pięćdziesiątych (Marceli Ranicki) oraz od 1958 roku - Republiki Federalnej Niemiec (Marcel Reich-Ranicki). Większość prac jego piśmiennictwa dotyczy jednego, najczęściej niemieckiego, etapu twórczości. Siłą rzeczy nie porównywano w niej widocznych w diachronii różnych kreacji Ranickiego. Analizując polskie teksty i konteksty tej twórczości, starałam się znaleźć klucze do odbioru wizerunków publicznych jej autora. Celem mojej pracy nie jest jednak poszukiwanie psycho-logicznej jedności tychże wizerunków, lecz analiza efektów działania jednostki, w tym wypadku popularnego krytyka oraz ukazanie sposobu, w jaki oddziaływał on na swoich odbiorców, budząc fascynację, wiodąc do medialnego uwiedzenia.
Szczegóły |
Dział: | Książki |
Wydawnictwo: | Poznańskie |
Oprawa: | miękka |
Wprowadzono: | 23.08.2008 |