Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów - 10 Wiedza o języku a dążenie do piśmienności — o konstruowaniu przez uczniów wypowiedzi pisemnych
ebook
Wydawnictwo Uniwersytet Śląski |
Data wydania 2016 |
Zabezpieczenie Znak wodny |
Produkt cyfrowy |
- Dostępność niedostępny
Opis produktu:
Zawartość tomu zainteresuje wszystkich, których troską napawają problemy, jakie rosnąca wciąż grupa uczniów ma z werbalizowaniem swych myśli, uczuć, spostrzeżeń, z posługiwaniem się językiem ogólnopolskim. Opracowania zamieszczone w zbiorze stanowią bowiem efekt dyskusji, przemyśleń i wymiany doświadczeń badawczych zespołu językoznawców, dydaktyków i pedagogów na temat celów kształcenia językowego we współczesnym dyskursie szkolnym. Przedstawiają - na szerokim tle świadomości językowej we współczesnym społeczeństwie - wyniki badań nad stanem wiedzy o języku i poziomem sprawności językowej dzieci i młodzieży oraz wnioski dotyczące kształcenia języka uczniów szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych po reformie.Problematyka niniejszego zbioru artykułów obejmuje zagadnienia związane z miejscem, jakie zajmuje nauka o języku w kształceniu polonistycznym (w podstawie programowej, autorskich programach nauczania i podręcznikach). Dotyczy ona także form wprowadzania wiedzy o języku (pojęć, terminów, zasad poprawnościowych) w praktyce szkolnej, a także sposobów integrowania wiedzy z kształceniem sprawności komunikacyjnej. Refleksję podjęto również nad kwestią diagnozowania poziomu wiedzy i umiejętności językowych dzieci i młodzieży (uwzględniono tu techniki badawcze, rezultaty badań, konkluzje dydaktyczne). Wreszcie, w pracy pomieszczono rozważania na temat prognozowania zmian w kształceniu językowym uczniów (z uwzględnieniem postulatów dotyczących kształcenia nauczycieli oraz opinii samych uczniów o kształcie edukacji językowej).
Kierujemy tom do osób zajmujących się podobnymi badaniami - także w innych ośrodkach akademickich - do nauczycieli polonistów, by wspomagać ich w interpretowaniu i ocenianiu dokumentów programowych, a także w skutecznym uczeniu o języku, wreszcie zachęcamy do jego lektury twórców programów i podręczników, by proponowane w zbiorze rozwiązania pomogły wyznaczać kierunki modyfikacji modeli kształcenia językowego w szkole.
Szczegóły | |
Dział: | Ebooki pdf, epub, mobi, mp3 |
Wydawnictwo: | Uniwersytet Śląski |
Rok publikacji: | 2016 |