Trafiony , czyli właśnie ?Touche?, słowo używane najczęściej w szermierce, kiedy zadaje się cios przeciwnikowi i wymawiane ?tusze?. Przed wami gra mająca za sobą długą tradycję, bo już w 1979 roku rekomendowana do Spiel des Jahres, a w 1996 roku wygrywająca Mensa Select. Warto zatem zainteresować się jej ostatnią edycją.
?Touche? to pozycja dla 2-6 osób jeśli łączymy się w drużyny, a najprzyjemniejsza naszym zdaniem kiedy bawimy się w 2-3 osoby. Rozgrywka zajmuje ok. 30 minut. Kategoria wiekowa użytkowników od 8 lat.
W krwistym pudełku, które wskazuje na ostrą rywalizację i z wykorzystaniem klasycznej talii znajdziemy: planszę, 2 talie kart (110 szt.), 210 pionków (żółte, turkusowe i fioletowe dla graczy oraz czarne do zaznaczania gotowych układów), instrukcję.
Nie da się ukryć, że opisywaliśmy już na blogu podobną grę logiczną, czyli ?Sequence?, tam jednak plansza była nieco inna oraz układało się tylko linie proste, a tu dochodzą jeszcze wzory w kształcie litery ?T? oraz kwadraty i krzyże. Nie używamy także żetonów a piramidki, specjalne pola na planszy wykorzystuje się również odmiennie. Grajmy!
Dwie talie łączymy ze sobą i tasujemy, rozdajemy wszystkim uczestnikom zabawy. Każdy z nas będzie miał zatem swój własny stos do dociągania i dla kart odrzuconych. Rozpoczynamy zabawę od osoby na lewo od rozdającego, każdy z pięcioma kartami na ręce. Pionki czarne nie należą do graczy, a służą wszystkim jako znaczniki gotowych figur.
Celem gry jest ułożenie pewnych kombinacji z pionków ? wzorów na planszy. Piramidkę w wybranym przez nas kolorze kładziemy na miejscu, które odpowiada wyrzucanej przez nas karcie ? każda z nich ma dwa odpowiadające jej miejsca na płaszczyźnie gry. Pierwszy z zestawem wzorów staje się zwycięzcą.
Tworzymy kilka rodzajów figur. Będą to cztery kwadraty składające się z 4 pionków każdy. Trzy proste ? dowolnie ułożone, zatem w pionie, poziomie lub na ukos, złożone z 5 piramidek. Trzy krzyże równoramienne z pionkiem w centralnym punkcie i czterema dookoła ? po jednym z każdej strony. Trzy schematy na kształt litery ?T?, zbudowane z pięciu piramidek. Możemy połączyć trzy różne typy wzorów i po ich skończeniu także wygrywamy grę.
Gotowy wzór przykrywamy czarnymi piramidkami. Pole wolne, tzw. ?free space? zakrywamy odkładając dowolną kartę, ale możemy je zająć tylko w momencie, jeśli zakończy nam budowaną przez nas figurę.
W trakcie zabawy warto oczywiście blokować przeciwnika, żeby nie zakończył swojego wzoru. Karta Joker pozwala nam położyć pionek na dowolne wolne oraz zajęte przez przeciwnika miejsce.
Jeśli nie mamy na ręce kart pozwalających nam położyć pionek, możemy je wymienić na inne z naszej talii dobierania, ale przepada nam ruch ? możliwość dołożenia piramidki na planszy. Gdy któryś z graczy weźmie ostatnią ze swoich kart dobierania, wszystkie stosy tasujemy i tworzymy nowe.
http://mlodygiercownik.pl/2017/02/27/recenzja-gry-planszowej-touche/